דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


חשיבות הגילוי המוקדם של ליקויי למידה 

מאת    [ 15/09/2008 ]

מילים במאמר: 477   [ נצפה 2811 פעמים ]

 

חשיבות הגילוי המוקדם של ליקויי למידה

ליקויי למידה הינו שם כולל למכלול של ליקויים נוירולוגיים שונים, שהמשותף להם הוא שהם גורמים לכך שהלוקה בהם אינו מסוגל לממש את מלוא יכולותיו. במילים פשוטות, ילדים לקויי למידה, על אף היותם אינטליגנטיים מאד בד"כ, הם תלמידים גרועים ממה שהם אמורים להיות, לפעמים עד כדי הפניה לחינוך המיוחד. לצד הקושי בלימודים, פוגעים ליקויים אלה בתחומים אחרים של חיי הילד, ופגיעתם שם רעה לא פחות מאשר הקושי בלמידה. לילדים לקויי למידה רבים בעיות גם בתחום החברתי, ההתנהגותי והרגשי. בעיות אלה מקשות עליהם את ההתמודדות עם ליקוייהם, מרחיקות אותם מחבריהם וכופות עליהם התמודדות עם לחצים קשים ותמידיים. הדברים שלובים אלה באלה, עד כי לא תמיד ברור מה גורם למה- האם הקושי בלימודים והתסכול הנלווה אליו, הוא הגורם לבעיות הנוספות, או שמא הקשיים הרגשיים, ההתנהגותיים והחברתיים, הם הגורמים לאי ההצלחה בלימודים. בין אם כך ובין אם כך, כל המכלול הזה כולו מזין את עצמו, מגביר את קשייו של הילד, פוגע באיכות חייו ומונע ממנו שגרת חיים לה הוא ראוי.

ליקויי הלמידה המוכרים יותר הם הפרעת קשב וריכוז, עם היפראקטיביות ובלעדיה (ADHD ו-ADD בהתאמה), דיסלקציה, דיסגראפיה וכו'. ליקויים אלה באים לידי ביטוי כאשר הילד הלוקה בהם נמצא כבר בעיצומם של הלימודים וקשה לגלותם לפני כן. אך לחלק נכבד מהילדים לקויי הלמידה יש הפרעות מוטוריות מסוגים שונים (מוטוריקה גסה ועדינה, שיווי משקל, התמצאות במרחב, ועוד), אותן ניתן לזהות מוקדם בהרבה מגיל בית הספר. המצאות ליקויים מוטוריים אלה היא בהחלט נורת אזהרה בנוגע לליקויי למידה, באשר הם עדות מהימנה למדי להימצאותם. חשוב לציין: לא כל ילד שובב הוא לקוי למידה, וגם לא כל עצלן הוא כזה. אך פעמים רבות מעידה התנהגות חריגה, או התנהלות לא רגילה, על קשיים ולכן חשוב לבדוק מה מסתתר מאחריה.
בעזרת עבודה עקבית וממוקדת ניתן לשפר מהותית את מצבם של רוב הילדים לקויי הלמידה, ע"י מתן כלים בידם להתמודדות עם מגבלותיהם, יצירת מסגרות לימודים המתאימות למגבלותיהם (גם בתוך הכתה הרגילה) והדגשת תכונותיהם החזקות וניצולן.

המעבר מהגן לכתה א', עם כל חגיגיותו, קשה לכל ילד: המסגרת החדשה והדרישות הבלתי מוכרות דורשים יכולת הסתגלות, תהליך מסובך במיוחד לילדים לקויי למידה. ילדים לקויי למידה מצליחים במקרים רבים להתמודד, בשלבים הראשונים, עם קשייהם ולהסתיר אותם, אך הדבר עולה להם במאמצים רבים, ומוצא את ביטויו בהישגים דלים מהמצופה מהם, בלימודים. לכן מתגלים רובם במהלך שנת הלמודים הראשונה או השניה, כאשר המטלות והדרישות בלימודים  נעשות מורכבות יותר ויותר, עד כי אינם מצליחים, עוד, להתמודד עימן. בשלב זה הילדים כבר סחוטים נפשית, מתוסכלים ומאוכזבים מעצמם.

איתור מוקדם של ילדים לקויי למידה לפני המעבר לכיתה א' מאפשר הכנתם לבית הספר ובנית תשתית מותאמת לקשייו של כל אחד ואחד מהם, עליה יבנה תהליך הלמידה כל חייו. המעבר הקל יותר לכתה א', יחד עם הישגיהם המשופרים בלימודים, יציבו את הילדים בשורה אחת עם חבריהם ללימודים וישפרו משמעותית את השתלבותם החברתית. דבר זה יגביר את ביטחונם העצמי, ואין כמו ביטחון עצמי מוצק להישגים גבוהים. כך ימנעו מהם תסכולים רבים ותשופר מאד איכות חייהם. ואת זה, הרי, אנו רוצים יותר מכל.

 

נירה פינקלר היא מורה מומחית לילדים לקויי למידה ובעלת מכון "בתנועה מכוונת, נירה פינקלר" בכרמיאל.

כתיבה: כתיבה תמה, אורי פינקלר-שירותי כתיבה אישית http://www.finkler.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב